Panaitzii – Vacanta in Grecia

ALBUM FOTO

FILMULETUL CU PRICINA (Cristina C, dupa cum vezi, nu m-a legat nimeni 😛 )

CASCADA

Nu aveam de gand sa ajungem in Grecia anul acesta, insa cand am auzit ca e doar 400 de roni, restul punanad sindicatul, normal ca nu am putut refuza.

Asa ca am dus copiii la tara la mama, le-am furat barcuta de apa si am plecat in Grecia. Am vrut sa merg doar cu Dan, fara copii, sa avem o vacanta numai a noastra, avand in vedere ca anul acesta facem 10 ani de casnicie si ca aveam nevoie de o vacanta fara copii. Doamne, cand au trecut atatia ani de la casatoria noastra?

Am plecat vineri seara, la 20.30 din Bucuresti si am ajuns in Grecia a doua zi dimineata, la 10. Ne-am oprit in orasul Tesalonic unde am vizitat  Biserica Sfantul Dumitru care avea si catacombe. Mi s-au parut interesante deoarece eu nu ammai intrat in asemenea catacombe.  Ne-au impresionat si ruinele vechiului oras, palmierii de la tot pasul, balcoanele pline de flori, balcoanele cu copaci uriasi pusi la ghivece (ce lume nebuna!) Am mers apoi pe faleza pana la Turnul Alb despre care am aflat lucruri interesante: inainte, pe cand grecii erau sub ocupatie otomana, se numea Turnul Rosu intrucat aici turcii taiau capetele grecilor, iar sangele se scurgea pe zidurile turnului. Dupa eliberarea Greciei de sub dominatia turca, turnul a fost vopsit in alb pentru a da uitarii masacrele respective, si de aici si schimbarea denumirii in Turnul Alb. Din pacate nu mai era alb, era gri, se luase vopseaua odata cu timpul.

Ne-am oprit si la statuia lui Aristotel caci se spune ca daca freci degetul lui de la picior, cica la anul te vei intoarce in Grecia. Bietul Aristotel avea degetul mare de la picior decolorat de-abinelea de cat ii fusese frecat, era sclipitor si auriu fata de restul corpului care era de culoare inchisa. Bineinteles ca si Dan s-a apucat sa frece de zor la deget ca doar vrea sa mai ajunga si la anul in Grecia… :))

In Tesalonic mi-am adus aminte de ce spunea Marius al Mihaelei – ca grecii sunt prosti ca soferi si ca majoritatea masinilor sunt lovite. Mare dreptate are Marius. Am inceput sa luam seama la masini si intr-adevar, majoritatea erau lovite, zgariate, pot spune ca am numarat pe degete masinile intacte. Cred ca la ei e si rusine daca ai masina nelovita.

Dupa-amiaza am ajuns la hotelul unde ne-am cazat, in Olympic Beach, am facut cunostinta cu Sofia, o grecoaica care facuse facultatea in Bucuresti si vorbea foarte bine romaneste, care ne-a spus de la inceput ca ea o sa ne faca capul calendar (si chiar ni l-a facut de cate ori ne prindea) si ca vorbeste sasait, dar intelegem noi ce zice. Sofia ne-a dat cateva sfaturi in ceea ce priveste utilizarea hotelului, sfaturi privind comportarea in Grecia – chestii de genul: nu cumparati din primul loc unde vedeti, intrati in toate magazinele si apoi va hotarati (mare dreptate avea –de ex. am vazut aceeasi bluza cu 10 euro, in alta parte cu 17 euro), nu lasati bacsis ospatarilor, acesta e deja inclus in pret; aveti grija ce mancati, nu luati de ex. mancaruri chinezesti ca o sa stati cu wc-ul in brate; stati fara grija ca aici nu va fura nimeni, nici hoti de pe strada, nici la magazin, toti vanzatorii va vor da restul pana la ultimul cent; aveti mare grija la traversare, ca grecii nu respecta semnele de circulatie, nu opresc nici la trecerea de pietoni, decat daca vad o femeie frumoasa.

Camera era super, mi-a placut mult, avea chicineta, balcon, baie, plasma, tot ce voiai. Si totul era aproape nou – hotelul e facut de anul trecut si anul acesta noi am fost prima serie cazata in el. Am vazut ca grecii sunt tare puturosi, asa cum spunea Sofia – la hotel de 2 nivele avea lift.

Cand am ajuns la plaja, carcotasa de mine bineinteles ca s-a bosumflat ca apa nu era albastra asa ca in poze, ci verde. Dan zice ca din cauza ca e Marea Egee, si numai Marea Mediterana e albastra. Plaja din Grecia e diferita de plaja din Romania : apa e super curata, fara alge, fara nimic in ea, e atat de limpede incat ne vedeam degetele de la picioare, fiind chiar in apa pana la gat, e mult mai sarata decat Marea Neagra, e mult mai calda, nu exista geamandura, doar un gard de sarma se vedea in zare in apa, care avea rolul de a tine algele la distanta. Nisipul e mai fin si nu are scoici in care sa te intepi, plaja nu e deloc aglomerata, nu auzi manele. Si ce ne-a socat a fost faptul ca peste tot vorbeau romani, fie pe plaja, fie in statiune. Colega mea, Mihaela a zis la un moment dat – “Zici ca suntem in Romania.”  Da, romanii predominau. Pana si vanzatorii ambulanti de gogosi de pe plaja stiau romaneste: “Ia gogoasa neamuleeeeeee!!!!!!”

Ce mi-a placut foarte mult au fost excursiile facute, locurile pe unde mi-au umblat picioarele. Daca as fi stat numai la soare, asa cum credeam la inceput, as fi fost cam plictisita. Mie nu imi place sa stau de pomana, cu burta la soare. E asa de frumos sa faci si excursii la munte…Si nu orice fel de excursii, ci unele super reusite in care am auzit si invatat multe lucruri despre Grecia, despre greci, despre istoria lor, despre cultura si civilizatia lor. Desi faceam 2 sau 3 ore cu autocarul pana ajungeam la destinatie, orele treceau repede datorita Sofiei, ghida noastra care pe tot parcursul drumului ne vorbea la microfon, ne povestea… Spunea ca e defectul ei din nastere: nu poate sa taca. Asa ca am aflat multe lucruri interesante. De pilda: un kilogram de ulei de masline se obtine din 5 kilograme de masline, de aceea este asa de scump acest ulei. Se foloseste numai la salate, daca e folosit la prajeli, este toxic. Are efect terapeutic pentru cord, stomac, sau reda parul cheliosilor care se maseaza cu el in cap. Am vazut cum arata copacii de kiwi – zici ca sunt vita de vie, si ca pentru a rodi, e nevoie de un copac masculin de kiwi, care sa aiba in dreapta si in stanga cate un copac feminin de kiwi. Altfel nu rodeste. Am aflat ca grecii se casatoresc tarziu pentru ca se gandesc ca nu au unde sa stea, majoritatea fetelor maritate stau cu soacrele, se cearta, din care cauza multe nu se casatoresc, iar cei casatoriti nu vor sa faca copii gandindu-se ca e o cheltuiala in plus si ca nu au ce sa ofere acelui copil. Chiriile sunt scumpe, 300 de euro pe luna, iar pensiile 250 de euro. Un salariu mediu ajunge la 700 de euro pe luna. Spunea Sofia ca sunt multi romani veniti sa faca afaceri in grecia, crezand ca e mai bine ca in Romania, dar nu e asa, iar multi greci se duc in romania sa fac afaceri. Ambele tabere au impresia ca e mai bine la ceilalti, dar ambele se insala. Am mai aflat ca daca te imbolnavesti si mergi al doctor, trebuie sa mergi cu plicul, iar daca ai nesansa sa fii intr-un oras mic, poti sa si mori la spital, ca medicii aceia habar nu au de nimic. Au scoala in fiecare localitate, fie ea oricat de mica. De cativa ani e interzis de lege sa sapi un put in ograda ta, din cauza subtierii panzei freatice. Insa grecii sunt smecheri si se inteleg cu vecinii. Sapa noaptea putul, vine politia si vede, intreaba cand a fost facut putul, propritarul zice ca e de ani de zile, sapat de strabunicul, politia vede ca totul e nou, propriteraul se jura ca de la strabunicul si merg sa intrebe pe vecinul. Vecinul confirma ca e de la strabunicul. Ca doar si vecinul a facut la fel. Sau, alta faza … Ca sa scape de plata taxei pe cladire, taxa care e foarte mare, grecii lasa cladirea neterminata, adica pe acoperis lasa niste fiare in sus, ca si cum urmeaza sa se mai faca un alt nivel. Ca daca e neterminata, nu platesc impozit. Erau multe cladiri cu asemenea fiare in sus prin Grecia. Multe ne-a mai povestit Sofia, ne-a povestit Legendele Olimpului si multe alte legende. Era o placere sa o asculti. Si era si haioasa, avea un foarte dezvoltat simt al umorului. Cateva din vorbele ei: “Faceti multe poze, sa crape vecinul de invidie sa vina sa vada si el Grecia”; “Ne-am adunat cu vai si cu chiu”; “Pe partea dreapta (si arata stanga; mereu le incurca) vedeti o maslina” – voia sa zica un maslin; “Sa stiti ca toata calea ferata din Grecia a fost facuta de germani. De un an jumate, am inceput si noi, grecii sa construim cale ferata. Stiti cata cale ferata am construit intr-un an jumate? 3 metri!” La hohotele noastre de ras, Sofia a adaugat: “Nu radeti, ca suntem tare mandri de ea! Am construit 3 metri dar buni. Nu ca voi, care faceti kilometri intregi, dar strambi.”

Mi-a placut mult la Meteora, manastirea construita pe varful stancii, in care calugarii ajungeau la ea doar trasi cu sfoara intr-un sac. Acum aveau un fel de lift suspendat. Peisajele sunt superbe, manastirea la fel, mai ales din exterior, e incredibil cum a fost construita. Aici am vazut printre altele camera craniilor si oaselor, unde craniile calugarilor erau asezate pe etajere si se spunea ca, cu cat era mai alb craniul, cu atat a fost de sfant calugarul respectiv. La manastire ni s-au dat fuste (eram in pantaloni) si o bucata de material sa ne punem pe umeri daca eram in maieu. Barbatii primeau pantaloni lungi daca erau in pantaloni scurti. Norocul lor ca majoritatea erau in pantaloni trei sferturi.

Am vizitat o fabrica de icoane unde ni s-a explicat in romana felul cum se fac icoanele, aveau magazin de prezentare unde vindeau si alte multe suveniruri, nu numai icoane.

Am fost la Biserica Sfanta Paraschiva si pe drum bineinteles am aflat diverse legende despre ea. Am trecut peste un pod de piatra lung, care mi-a dat senzatia ca e cutremur, asa se misca, desi era de piatra. La biserica acesta era un lac micut cu apa miraculoasa cica. Barbatii care beau apa de aici devin bogati, femeile care se spala se fac frumoase si raman tinere.

Un alt traseu a fost la apele termale de la Pozar, in inima muntelui. Am trait senzatii ciudate: o cascada mare, cu apa rece, iar langa ea, un izvor cu apa fiarta, de 37 de grade celsius. Si niste pietre albe, albe, albe…

Am fost la un parc speologic plin de cascade si cel mai mult ne-a placut faptul ca cea mai mare cascada avea o trecatoare chiar sub ea. Am trecut pe sub cascada, am facut o gramada de poze cu cascada, fapt pentru care ne-am pierdut de grupul nostru de turisti. Am ratacit prin acel parc, cautandu-ne camarazii, am dat de liftul exterior de care ne spunea Sofia inainte. Am luat liftul. Avea aer conditionat in functiune! Era de sticla, astfel incat la nivelul superior ne-am vazut turistii, de sus, din lift. Asa ca ne-am scoborat tot cu liftul, pt a-i intalni. Am aflat dezamagiti ca am pierdut vizita la o fabrica veche de fire. Am vizitat sus, in varful muntelui un orasel grecesc, cu stradute inguste, specifice. Nu era nici tipenie de om, deoarece era pranzul, perioada cand grecii isi fac siesta, stau cu burta in sus, cum zicea Sofia. Aici era un mic muzeu de reptile, dar nu am avut chef sa il vizitez.

Ce mi-a placut la greci a fost ospitalitatea lor. Cand am ajuns la hotel, in prima zi, am fost serviti gratis cu cafele si apa plata. La fabrica de icoane am fost serviti gratis cu rahat, cu suc, vin si uzo, o bautura traditionala. La unul dintre restaurantele unde am mancat intr-o astfel de excursie am fost serviti la intrare cu un paharel de vin. Tot gratis. Cand am mers la un mini market din statiune, luasem un pepsi la 1,5 litri si vanzatorul, un grec, ne-a aratat ca avea acelasi pepsi, la 2 litri, la acelasi pret. Noi nu il vazuseram.

Mi-au placut in mod deosebit hotelurile din statiune, construite in aceeasi maniera, 2-3 nivele maxim, cu gradini de flori super amenajate, cu gardulete albe. Albul predomina. Dan a fost inebunit dupa boschetii de leandrii infloriti, la tot pasul. Crestea leandru peste tot, pe autostrada, pe maidane, in statiune, oriunde si oricum. Predomina rozul, dar erau si multi alb, iar uneori vedeai si rosu sau galben. Parca te dureau ochii de la atata roz. Tot in statiune, la tavernele puse toate la un loc, una langa alta, te salutau si te invitau romanii angajati acolo pt a racola clienti, meniurile erau scrise si in romana inca de la intrare.

Mi-au placut toate locurile pe care le-am vizitat, mi-a placut ca ne distram grozav cu zapacita de Sofia, mi-a placut ca apa marii era calda si la ora 9 dimineata, ca plaja nu era aglomerata, mi-a placut ca seara stateam la un pahar de vorba si la o carte cu prietenii nostri Mihaela si Cristi, mi-a placut ca am avut un timp numai cu Dan, fara copii care sa ne zapaceasca de cap

Ce nu mi-a placut. Nu cred ca a fost ceva ce nu mi-a placut. A, ba da. Ca apa nu era albastra ca in poze. Si nu mi-a mai placut drumul cu autocarul pana in Grecia si inapoi. A fost lung si obositor. Am mai fost dezamagita de tzoalele lor de la vanzare. Ma asteptam sa vad lucruri dragute, speram sa imi iau de acolo o textila, insa nu am avut ce alege. 😦 Nu am gasit nimic pe gustul meu. Erau mai mult simple, clasice, nimic modern. Preturile erau acceptabile, de la 3 euro in sus, insa nici la cele de la 25 de euro nu mi s-au parut grozave. Degeaba iti aduci haine din alta tara daca nu e ceea ce se poarta la noi, daca nu e in trend. Asa ca am renuntat la rufe. 🙂

Imi pare rau ca nu am vizitat Insula Schiatos. Era prea scump si prea obositor. Trebuia sa ne trezim dimineata la 5, faceam 3 ore cu autocarul si 2 ore cu vaporul. Cei care au fost la insula, au dormit de seara pana a doua zi la 14. Cand ne-am intalnit cu o d-na care fusese la Schiatos, era tot nauca, ne-a zis buna-seara, la ora 15.

Ca suveniruri mi-am luat o vaza tare draguta. Cine nu stie, colectionez asemenea cioburi. 😛 Mi-am luat un inel interesant, un suport de lumanare la fel de ciudat iar Dan si-a luat bineinteles leandri. :))

Suntem recunoscatori lui D-zeu pentru biencuvantarea de care ne-a facut parte, i-am multumit pt toate locurile frumoase pe care le-a creat si de care ne-am bucurat si speram sa mai ajungem si alta data in Grecia. Cine nu a vizitat Grecia pana acum, si are aceasta posibilitate, neaparat sa o faca, va fi incantat cu siguranta.

SOFIA, GHIDA NOASTRA, SPUNAND ULTIMA LEGENDA

FACETI CUNOSTINTA CU NEBUNATICA DE SOFIA

7 gânduri despre „Panaitzii – Vacanta in Grecia

1. Superb, superb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sunteti frumosi amandoi, ma bucur mult pentru voi.
    Mi-am clatit ochii cu acele poze minunate.
    Si noi implinim la anul 10 ani de casatorie, mi-ai dat o idee buna. Trebuie sa ne gandim si la noi, sa petrecem mai mult timp in doi.
    Iulia, bine am vazut filmuletele, dar de ce n-ai pus si filmuletul in care te lega Dan? Sunt nerabdatoare sa-l vad.
    FELICITARI!!!

2. Super pozele!! Mi’a placut legenda cu sufletul si dragostea!! Celelalte nu le’ai inregistrat? Trebuie sa le scrii 🙂 !!

Iulia mi-a placut ca ti-au dat imbracaminte adecvata in manastirea aceea 😀 🙂 Si Cristina mea a primit in Italia, cand am intrat intr’o biserica 😀 Waaau ce jigniree.. si eu nu mai gaseam odata un stalp sa ma ascund, ca ma bufnea rasul. Nu stiu daca v-a divulgat secretul asta 🙂

Felicitari Panaitii!

PS interesantele craniile acelea de calugari, cu cat mai albe – cu atat mai sfinti. Daca voi invia din morti la venirea lui Hristos, al meu poate sa fie si negru. Eu sunt multumit. 🙂

3. Multumesc Cistina C pt frumoasele complimente. Esti o dragutza.
    Florin, ce haios esti cu cautarea stalpului… :))
    Celelalte legende nu le-am inregistrat din pacate. Si nici nu le mai stiu asa bine, pentru ca nu sunt o fana a povestilor si a legendelor. Mi-au ramas in minte mai degraba intamplarile haioase prin care a trecut Sofia in Romania, pataniile ei de la noi.